Moet je regelmatig met andere bedrijven concurreren om een opdracht? Dan wil je er uiteraard voor zorgen dat jij aan het langste eind trekt. Begrijpelijk, want er komt meer geld binnen als je meer opdrachten hebt. Om nieuwe opdrachten binnen te halen, is het belangrijk dat jij je zaken goed op orde hebt. Wij helpen je hier graag een handje bij. Daarom vertellen we je in deze tekst wat je kunt doen om de kans op nieuwe opdrachten voor je bedrijf te vergroten.
Werk aan een goede reputatie
Dit lijkt een open deur, maar helaas zijn er genoeg bedrijven die geen tot weinig waarde hechten aan hun reputatie. Zonde, want dit kan ervoor zorgen dat veel opdrachten aan je neus voorbijgaan. Reden genoeg om eerst aan de reputatie van je bedrijf te werken als je meer opdrachten binnen wilt halen. Het begint allemaal met het leveren van goede producten of diensten. Je bedrijf bouwt hierdoor een naam op en dat kan van pas komen bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten.
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Een fout kan negatieve gevolgen hebben voor je reputatie, maar dat hoeft niet. Sterker nog, je kunt een negatieve ervaring juist omzetten in een positieve. Als je snel met een goede oplossing komt, resulteert dit misschien alsnog in een tevreden klant.
Innovatie en ontwikkeling
De ontwikkelingen volgen elkaar de laatste jaren in een rap tempo op. Trek jij je hier niets van aan en doe je alles nog precies hetzelfde als tien jaar geleden? Grote kans dat dit je opdrachten kost. Als bedrijf is het namelijk belangrijk om te innoveren en mee te gaan met de ontwikkelingen. Op deze manier kun jij je producten en/of diensten aanpassen aan de behoeften van de klant. Laat je personeel daarom geregeld cursussen volgen, investeer in nieuwe machines en kijk of je de manier van produceren kunt veranderen.
Toon aan dat je veiligheidsbewust werkt
Binnen sommige branches speelt veiligheid een belangrijke rol. Werk je in zo’n branche? Dan is het belangrijk dat je aan kunt tonen dat je op een veilige en verantwoorde manier werkt. Met behulp van de Safety Culture Ladder – ook wel veiligheidsladder genoemd –, kun je dit laten meten. Op basis van de meting wordt je bedrijf ingedeeld in één van de vijf niveaus. Hoe hoger je op de ladder staat, hoe meer aandacht er is voor de veiligheid binnen je bedrijf. Met het bijbehorende certificaat kun je dit aantonen. Dit kan resulteren in een grotere gunningsfactor bij opdrachten en aanbestedingen.
Reduceer je CO2-uitstoot
Van bedrijven wordt verlangd dat ze actief aan de slag gaan met het terugdringen van hun CO2-uitstoot. Als je hier al volop mee bezig bent, wil je dit aan kunnen tonen. Dit kan met de CO2 prestatieladder. Net als de veiligheidsladder bestaat ook deze ladder uit vijf niveaus. Hoe hoger je op de ladder staat, hoe groter de kans dat je wordt beloond met de gunning van een opdracht. Vooral bedrijven die meedoen aan openbare aanbestedingen plukken hier de vruchten van.