Wanneer je als ondernemer of bedrijf actief bezig bent met online marketing kan dit verschillende redenen en doeleinden hebben. De ene probeert de naamsbekendheid te verbeteren of aan branding te werken. De andere gebruikt de marketingvorm puur om leads te genereren. De essentie van online marketing zal voor iedere ondernemer hetzelfde zijn. Online actief zijn met marketingactiviteiten en campagnes. De mogelijkheden met online marketing zijn eindeloos. Er zijn verschillende vormen en tactieken die gebruikt kunnen worden om online actief te zijn. Verschillende voorbeelden zijn SEO, SEA, linkbuilding, e-mail marketing, social media en meer. Iedere online marketingstrategie sluit weer aan op een ander online kanaal. Veel websites maken gebruik van een website als main platform om gebruikers terecht te laten komen en kennis op te doen over het bedrijf. Voor iedere website die rendabel wenst te zijn zal verkeer richting de site nodig hebben. Zonder bezoekers heb je niets aan een website. Hoe mooi het design ook is. Er zijn verschillende manieren om verkeer richting een website te genereren.
Search engine optimization
Search engine optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie, gaat om het optimaliseren van de zoekmachines. Het grootste gedeelte van de bezoekers van websites is afkomstig van zoekmachines. Google, marktleider in de markt van zoekmachines, genereert veel bezoekers voor de website. SEO kan op vele manieren gebruikt worden. Het doel van SEO is om de vindbaarheid van een website te verbeteren en om uiteindelijk ook het verkeer richting de website te verbeteren. Er zijn veel verschillende soorten van SEO, zoals het optimaliseren van de content van een website. Hierbij wordt de content volledig gericht op specifieke zoekwoorden. Het doel hiervan is om bij deze zoekwoorden een hoge score in Google vast te stellen. Een andere vorm van SEO is linkbuilding. Linkbuilding is een van de oudste en belangrijkste vormen van linkbuilding. Wanneer een website volledig geoptimaliseerd is kan er via linkbuilding extra autoriteit verdiend worden. De hoge waardering van linkbuilding komt voort uit de ranking factor(en) uit het verleden. Voorheen werd er door Google alleen gekeken naar het aantal links naar een website. Hoe meer links, hoe beter. De redenering hierachter was dat als er veel naar een website verwezen werd, dan moest de content wel kwalitatief zijn. Anders verwijzen mensen er niet naar. Voor effectieve SEO is een uitgebreid linkbuilding netwerk nodig. Je hebt kwalitatieve links nodig en plekken om deze te kunnen plaatsen. Sites met autoriteit. Niet iedereen beschikt over zo’n soort netwerk. Seo bureau SAM Online Marketing biedt andere bedrijven hier de mogelijkheid toe. Zo kun je ook zonder netwerk scoren op het gebied van linkbuilding.
Autoriteit creëren met linkbuilding
Het uiteindelijke doel van linkbuilding en SEO is om autoriteit voor je website te creëren. Google rankt autoritaire pagina’s hoog. Maar wat is een autoritaire website? Websites die beschikken over onder andere een hoge gebruiksvriendelijkheid, kwalitatieve content en diverse verwijzingen van andere sites wordt over het algemeen gezien als een autoritaire website. Je zult naast linkbuilding dus ook andere activiteiten moeten uitvoeren om autoriteit voor een website te creëren. Zoals bijvoorbeeld een interne linkstructuur. Dit zorgt ervoor dat gebruikers van een site gemakkelijk door webpagina’s kunnen navigeren en levert een website waardering op. Bij het uitvoeren van externe linkbuilding is het ook van groot belang om over kwalitatieve backlinks te beschikken. Eerder werd duidelijk dat vroeger zoveel mogelijk links gegenereerd werden. Tegenwoordig werkt het anders. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Een kwalitatieve link is afkomstig van een autoritaire website en staat verwerkt in kwalitatieve, relevante en betrouwbare content. Manieren om aan kwalitatieve links te kunnen komen zijn onder AB linkruil en ABC linkruil. Dit zijn tactieken om links te verruilen met andere websites. Op deze manier kun je snel en gemakkelijk aan links komen. Ook bouw je zo een linkbuilding netwerk op. Soms is het verstandig om een ABC linkruil te gebruiken om genoeg variatie te behouden. Je linkbuilding kan anders als spam ondervonden worden, wat zeer slechte gevolgen heeft voor de ranking van je website.
Hoe kun je nu meer conversie creëren?
Kortom, voordat er conversie gecreëerd kan worden, zal er eerst online bekendheid verdiend moeten worden. Dit kan in de vorm van een veelbezochte website. Maar veel bezoekers betekent niet dat er gelijk conversie gegenereerd wordt. Om de conversieratio van een site te verbeteren zal de website specifiek gericht moeten worden op de conversie. Dit kan door middel van on-page content die niet alleen gericht is op SEO. Maar ook op het genereren van leads en sales. Samonlinemarketing.nl biedt beginnende bedrijven de mogelijkheid om samen te werken met online marketeers om resultaten te boeken en meer ervaring en kennis op te doen op het gebied van SEO en online marketing. Zo kun je sneller een ontwikkeling ondervinden op het gebied van conversie voor je website.