De gezondheidsvoordelen van noten

Ben jij dol op een handje noten nu en dan? Een hele goede gewoonte, want noten zijn echte superfoods vol gezonde voedingsstoffen. Ze worden soms in het verdomhoekje gestopt, omdat ze wel vrij calorierijk zijn, maar als je het houdt bij een handje per dag, kun je van ontzettend veel gezondheidsvoordelen profiteren. 

De adviezen

Het voedingscentrum adviseert om dagelijks een handje noten te eten van 25 gram. Dat staat gelijk aan zo’n 160 kilocaloriën, dus meer is echt niet per se beter. Ook is het het best om deze noten ongezouten te eten. Vind je dat echt niet lekker? Ga dan voor half-zoute noten. Waarbij je ongezouten noten mixt met zoute noten. Bij de noototheek.nl hebben ze ontzettend veel lekkere soorten noten. Dit zijn de gezondheidsvoordelen van noten!

Gezonde vetten

Noten zijn vrij calorierijk omdat ze ook vrij veel vet bevatten. Dit zijn echter de onverzadigde vetten en die hebben we juist keihard nodig! De gezonde vetten fungeren als bouwstof en kunnen helpen bij het onder controle houden van ons cholesterol. Daarnaast bevatten bijvoorbeeld walnoten ook omega-3-vetzuren. Daarom is het voor vegetariërs en veganisten een goede manier om hun dieet hiermee aan te vullen, aangezien ze dit niet binnenkrijgen via vis.

Eiwitrijk

Naast gezonde vetten, zijn noten ook ontzettend eiwitrijk. Noten bevatten bijna 20 gram eiwit per honderd gram, dan heb je die dure proteïne poeders helemaal niet nodig. Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof. Zeker als je veel in beweging bent is het belangrijk om voldoende eiwitrijke voeding te eten. Noten zijn om die reden ook een ideale vervanger van vlees.

Vezelrijk

Voor een goede darmgezondheid hebben we op dagelijkse basis minimaal 20 gram vezels nodig. Bijna niemand komt eraan, sterker nog: de meeste mensen halen amper tien gram vezel per dag. Dit komt omdat we in ons eetpatroon in de loop der jaren steeds meer nadruk zijn gaan leggen op eiwitbronnen van dierlijke oorsprong, die van nature nul vezels bevatten. Vezels kun je echt alleen maar halen uit plantaardige voeding. Noten zijn rijk en vezels en vormen daarom de ideale aanvulling op jouw bakje yoghurt in de ochtend. Je darmen zullen je dankbaar zijn.

Belangrijke mineralen

Niet alleen zijn noten rijk aan vezels, eiwitten en gezonde vetten, noten bevatten ook allerlei belangrijke mineralen die ons lichaam kunnen helpen bij cruciale processen. Denk hierbij aan calcium, magnesium, ijzer en kalium. Zeker belangrijke stoffen wanneer je dit als vegetariër of veganist niet uit vlees of zuivel haalt.

Over de redactie

Bij Yournalism.nl staat een enthousiast en professioneel redactie team klaar om u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van wonen, lifestyle en journalistiek. Ons team bestaat uit ervaren journalisten, bloggers en experts, die gepassioneerd zijn over hun vakgebied en altijd op zoek zijn naar interessante en relevante onderwerpen om te delen met onze lezers.