Deze voedingssupplementen zijn goed voor je huid

Een gezonde huid behoudt je niet alleen door de juiste verzorgingsproducten te gebruiken en een goede skincareroutine aan te houden. Het is minstens zo belangrijk om je huid van binnenuit te verzorgen met de juiste voeding. Kan jouw huid wel een boost gebruiken? Deze voedingssupplementen kunnen bijdragen aan een gezondere en mooiere huid. Bedenk wel dat voedingssupplementen een gezond dieet moeten aanvullen en niet vervangen. Voor een gezonde huid is je algehele dieet volgens de schijf van vijf en drink je minimaal 1,5 liter water per dag.

Collageen

Collageen is een eiwit dat een belangrijke bouwstof vormt voor je huid. Collageen zorgt onder andere voor het behoud van elasticiteit. Een tekort aan collageen resulteert vaak in rimpels op jongere leeftijd. Collageen kun je verkrijgen uit eiwitrijke producten zoals peulvruchten, noten, zuivel, vlees, vis en vleesvervangers en je kunt het slikken in capsulevorm of als collageen poeder.

Vitamine A

Vitamine A staat ook wel bekend als retinol. Het speelt een belangrijke rol bij het herstellend vermogen van de huid. Zeker als je last hebt van acne is wat meer vitamine A een goed idee, omdat het littekenvorming kan voorkomen. Vitamine A kun je slikken als supplement, maar je kunt het nog beter uit je voeding halen. Vitamine A vind je vooral terug in zuivel, verschillende soorten kool en geel of oranje gekleurde fruit en groenten.

Vitamine E

Vitamine E speelt een belangrijke rol bij de bescherming van onze huid, met name tegen UV-straling. Wederom kun je vitamine E als supplement slikken, maar beter nog uit je voeding halen. Vitamine E vind je vooral terug in producten die rijk zijn aan koolhydraten, zoals volkorenbrood of andere graanproducten. Daarnaast zijn ook veel plantaardige oliën rijk aan vitamine E.

Vitamine C

Tot slot speelt ook vitamine C een belangrijke rol bij de gezondheid van je huid. Vitamine C kan zowel de pigmentproductie in toom houden, waardoor je op latere leeftijd minder kans hebt op pigmentvlekjes, als helpen om je huid te beschermen tegen de zon. Veel mensen slikken vitamine C al als supplement, maar dat is negen van de tien keer niet nodig. Met 1,5 sinaasappel per dag zit je al aan je dagelijkse dosis vitamine C. Als je regelmatig citrusfruit, groene groenten en kool eet, heb je helemaal geen extra vitamine C nodig. Een overschot aan vitamine C kan je lichaam ook niet opslaan, dat plas je gewoon weer uit.

Over de redactie

Bij Yournalism.nl staat een enthousiast en professioneel redactie team klaar om u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van wonen, lifestyle en journalistiek. Ons team bestaat uit ervaren journalisten, bloggers en experts, die gepassioneerd zijn over hun vakgebied en altijd op zoek zijn naar interessante en relevante onderwerpen om te delen met onze lezers.